Een gezamenlijk PR plan van IJburgse cultuuraanbieders
Dit project wordt opgenomen in het concept Gebiedsplan 2018 - IJburg en Zeeburgereiland
ARGUMENTATIE:
De doelstellingen passen bij de gebiedsagenda. Sociale samenhang in een gebied komt mede tot stand door gezamenlijk culturele activiteiten te ontplooien. Er is nog veel uitwerking nodig voor dit project en gezamenlijkheid in dit project is een aandachtspunt. Daadwerkelijke toekenning van een financiële bijdrage vanuit het gebiedsbudget is een gedragen projectplan.
Een aantal cultuuraanbieders van IJburg, waaronder de Flexbieb, Right About Now, Cultureel Centrum Ludo, Theater Vrijburcht, IJDIJD, Hallo IJburg en Theatraal IJburg heeft de afgelopen maanden de koppen bij elkaar gestoken om de culturele krachten te bundelen. Doel is het cultureel aanbod gezamenlijk onder de aandacht te brengen bij de bewoners van IJburg, vraag en aanbod af te stemmen, samenwerking te zoeken en elkaar weten te vinden als cultuur aanbieders van IJburg. Een eerste stap in deze richting is het gezamenlijk maken van een PR plan.
Aanleiding
Het gezamenlijk oppakken van de PR op het culturele vlak bij de IJburgers en andere Amsterdammers is van belang en is de eerste prioriteit in de samenwerking. Daarvoor zijn een aantal redenen:
- IJburgers zijn zeer actief op het ontwikkelen van burgerinitiatieven - daaruit komen bovenstaande organisaties voort- en daar komt mooi, structureel cultureel buurtaanbod uit voort. Helaas is deze, ondanks alle inspanningen, onvoldoende bij alle IJburgers bekend; sommige aanbieders worstelen daarom met de bezoekerscijfers;
- te vaak lijken IJburgers te denken dat ‘over de brug’ meer te halen is;
- iedere organisatie flyert nu voor zich: dit is niet duurzaam, het kost veel geld en mankracht;
- soms zijn we elkaars concurrenten qua aanbod;
- andere keren benutten we elkaars capaciteit onvoldoende;
- we bereiken nog steeds niet alle doelgroepen;
- de vijver is klein en Amsterdam/Diemen is een grote concurrent t.o.v. het buurtaanbod;
Er is behoefte aan samenwerking en afstemming bij de culturele partners zodat er synergie ontstaat dat weer kan leiden tot mooie gezamenlijke initiatieven. Gezamenlijke PR voering is de eerste stap in de IJburgse samenwerking. Daarbij wordt gedacht aan het delen van data /adressen.
In concreto wordt gedacht aan:
- een IJburgse UITladder (maandkalender)
- een lichtkrant in samenwerking met de ondernemersvereniging
- bewegwijzering op de toegangspaden naar IJburg naar de diverse culturele instellingen op IJburg
- toeleidingsborden en driehoeksborden
- één culturele website
- Abri’s
- contact leggen met stedelijke media (bijv AT 5) voor een vast cultureel IJburg item.
Begroting
Een en ander brengt werk met zich mee. Zo is er een vormgever nodig, mogelijk een webbeheerder. De toeleidingsborden moeten geïnstalleerd en aangeschaft (zie bijlage Ludo) De A2’s moeten gedrukt en bevestigd. De bewegwijzering moet gefinancierd. Een lichtkrant moet aangeschaft en operationeel gemaakt.
De begroting moet nog concreet gemaakt worden, maar de schatting is dat hier circa 20.000,- voor nodig is.
De IJburgse culturele instellingen gaan graag met het stadsdeel in gesprek om dit plan nader toe te lichten. Wij hopen dat stadsdeel Oost op deze wijze de culturele burgerinitiatieven op IJburg wil faciliteren en daarmee een boost geeft aan het culturele leven van IJburg.
Een IJburgse UITladder (maandkalender).
Een lichtkrant in samenwerking met de ondernemersvereniging.
Bewegwijzering op de toegangspaden naar IJburg naar de diverse culturele instellingen op IJburg.
Toeleidingsborden, driehoeksborden en Abri's.
Eén culturele website.
Contact met stedelijke media (bijv AT 5) voor een vast cultureel IJburg item.
Jeroen Overweel
Dick van der Wateren
Hedda Stubbe
elize lutz
Elize Lutz elutz@xs4all.nl
Fred Scheepmaker