Fietsen voor lokale initiatieven
Dit project wordt niet voorgedragen voor het concept Gebiedsplan 2018 - IJburg en Zeeburgereiland
ARGUMENTATIE:
Ring Ring is een aantal jaren geleden gestart door een IJburgse ondernemer en inmiddels uitgegroeid tot een internationaal project. Het budget dat wordt aangevraagd voor structurele kosten van dit project is niet voldoende op IJburg gericht. Bij voldoende bereik onder IJburgers kan in overleg uit het bewonersinitiatievenbudget een bijdrage van maximaal € 2.000,- worden aangevraagd aan de 'beloningspot' en voor het betrekken en informeren van IJburgers.
Meer fietsverkeer leidt tot een betere bereikbaarheid van Amsterdam en veiligere en gezondere scholen. Door te fietsen naar school, werk en winkel draag je eenvoudig bij aan gezondheid, sociale interactie, lokale economie en bereikbaarheid. Alle fietskilometers van, naar en op IJburg dragen bij aan lokale initiatieven uit de eigen wijk. Deze win-win is eenvoudig vormgegeven in het platform van Ring-Ring®. We fietsen nu voor vrIJland en de plaatsing van 13 zonnepanelen op het dak. Inmiddels is dit het 8ste initiatief van IJburgers. Er zijn meer fietsbewegingen én mensen laten de auto er voor staan
Ring-Ring® is letterlijk geboren op IJburg en geinspireeerd door de IJburgDoet- en Droomtbijeenkomsten. Plus moeder van vier kinderen die hen graag veilig en gezond naar school toebrengt samen met anderen ouders. Meer dan 50% van Nederland stapt in de auto voor een korte autorit (onder de 10 km). Alle werkgebieden naar alle windrichtingen zijn vanaf IJburg met de fiets te bereiken binnen 30 minuten. Met de e-bike zelfs nog makkelijker. IJburg gebouwd met een autoluw-ideaal verdient deze innovatieve en sociale aanpak.
Inmiddels doen meer dan 5000 mensen mee in Nederland en Belgie. 8 steden/regio's. Waar vooral de verbinding met lokale initiatieven zeer sterke aftrek heeft.
Ring-Ring® is een 'social, impact enterprise' sinds april 2015
Jeroen van Kemenade
Linda Vosjan
Lieneke Koornstra - de Doelder
Leen Pauwels
Marinus Knulst