Bericht

Watersporters IJburg zijn de dupe van het nieuwe vaarbeleid van Amsterdam

Geplaatst op 7 mei 2021, 10:14 uur , door jose van vliet

Zonder fatsoenlijke informatieverstrekking vooraf zijn de afgelopen dagen boten uit IJburg weggesleept omdat ze geen geldig binnenhavenvignet hadden. Er heerst de nodige boosheid en onbegrip onder booteigenaren op IJburg. Wat is er aan de hand?

Om de overlast van boten in de binnenstad terug te dringen heeft de gemeente de belasting op een boot meer dan verdrievoudigd en een vignetplicht ingesteld voor alle boten, ook als je van buiten de stad komt en niet aanlegt. Het aantal boten in de binnenstad is door dit beleid al met meer dan 1/3 geslonken en zal nog verder dalen. Omdat de vignetplicht geldt voor de hele gemeente worden ook alle gebieden buiten het centrum extra belast. De Gemeente Amsterdam scheert alle boten over een kam! Op IJburg is echter geen sprake van overlast. Sterker nog: de Gemeente geeft in haar watervisie tot 2040 aan dat IJburg zich kan ontwikkelen tot een regionaal waterportcentrum.

De meeste boten in IJburg varen vrijwel nooit door de Oranjesluizen naar de binnenstad. Voor IJburg is het IJmeer en de natuur eromheen het primaire vaargebied. Bewoners van het Steigereiland en de Rieteilanden hebben gemeenschappelijke steigers gebouwd. Zij dragen zelf de kosten voor het onderhoud, in tegenstelling tot de binnenstad waar de boten aan een gemeentelijke kade afgemeerd liggen. Het is zeer merkwaardig en onterecht dat IJburgers belasting betalen voor iets waar ze geen gebruik van maken.

Sinds de start van IJburg is het gebruik van het water als meerwaarde gepresenteerd door de gemeente bij de promotie en de verkoop van IJburg. Bewoners hebben in overleg met de gemeente hun eigen ligplaatsen/steigers gerealiseerd. Zij maken kosten voor het gebruik en onderhoud van de ligplaatsen. Het is zeer onredelijk om nu, nadat de investeringen gedaan zijn, kosten voor het gebruik van het water in rekening te brengen. 

De kosten voor een binnenhavenvignet bedragen nu meer dan 700 euro voor een boot van ca 6 meter. Dat komt boven op de investering en het onderhoud van de aanlegplaats. In de jachthaven van IJburg betaal je voor een vergelijkbare ligplaats ook ongeveer 700 euro. Maar daar heb je dan allerlei extra faciliteiten voor, zoals sanitair, water, stroom en beveiliging. Deze verhoudingen zijn volledig scheef.

Dinsdag 11 mei wordt de vignetplicht in de stadsdeelcommissie behandeld. Insprekers kunnen het onderwerp vanuit verschillende standpunten aan de orde brengen. De vergadering is digitaal te volgen en je kunt je aanmelden als inspreker:

https://oost.raadsinformatie.nl/vergadering/814909/Stadsdeelcommissie%20-%20in%20pleno%2011-05-2021

Inmiddels verenigen IJburgers met een boot zich om tegen dit beleid actie te voeren. Er zijn
diverse WhatsApp groepen en een website: www.vignetplicht.nl