Subsidie-aanvraag: Amsterdamse hardloop4daagse

Jaar
2014
Naam initiatief
Amsterdamse hardloop4daagse
Toelichting
De eerste Amsterdamse Hardloopavond4daagse. We organiseren een recreatieve trimloop van 10 km, vier avonden achter elkaar, geënt op de gewone Avondvierdaagse. Het kan ook de IJburg Marathon genoemd worden, omdat je in vier avonden ongeveer een marathon loopt.

De loop is gericht op de IJburgers. De subsidie willen we dan ook specifiek gebruiken voor de PR in de wijk (flyers en posters), en voor de veiligheidsborging (het stadsdeel heeft een ‘verklaring van geen bezwaar’ afgegeven, maar wij moeten bij de lopers benadrukken dat zij zich aan de verkeersregels dienen te houden).

Op IJburg participeert voetbalclub AFC IJburg. Zij verzorgen de catering door de kantine open te stellen. De IJburgse winkel Motion3 sponsort de startnummers.

Wat willen we met dit initiatief bereiken?

1. Een gezellig trimloop evenement voor de vele IJburgse hardlopers
2. Gezondheidsbevordering: obesitas is een probleem, en veel in de aandacht.
3. Goodwill voor voetbalclub AFC IJburg
4. Aandacht vragen voor de goede doelenorganisatie Tegenkracht. Zij bieden sport op maat voor kankerpatiënten.

Wie willen we bereiken?
Mensen die recreatief trimlopen, maar dat normaal niet 4 avonden achter elkaar doen. Het is daarom geen officiële Atletiekunie loop, maar staat uiteraard ook open voor de fanatiekere lopers. Het is niet specifiek gericht op kinderen (dus anders dan de reguliere Avondvierdaagse), maar we zullen wel de scholen informeren.
We verwachten buiten IJburg uitstraling naar Amsterdam Oost vanwege publicatie in de lokale huis-aan-huis bladen.



Datum uitvoering
12 t/m 15 mei 2014
Totale kosten
€ 3050
Financiering uit andere bronnen
Inschrijfgeld (100 x € 15,-) € 1500
Subsidie gemeente Diemen € 250
Bijdrage Schipholfonds € 800

In natura: voetbalvereniging AFC
Subsidiebedrag
500,00
Argumentatie subsidie-toekenning
Het is een sportief, gezondheidsbevorderend initiatief dat er primair op is gericht IJburgers met elkaar te verbinden via sport. Een initiatief dat bijdraagt aan de opgaaf voor IJburg (Doelstelling Verbinden en Bevorderen van gezond gewicht). De waarderingssubsidie is bedoeld om dit inititiatief mogelijk te maken; voor de toekomst zullen voldoende sponsoren worden gevonden om het evenement financieel te dekken.
Verslag

  

Inleiding

 

Stadsdeel Oost heeft € 500,- bijgedragen aan bovengenoemd evenement (Uw kenmerk Z-14-03839/UIT-14-01839). Het evenement kwam voort uit de reguliere IJburgse avondvierdaagse. Een paar kinderen wilden die hardlopend afleggen, maar dat is niet de bedoeling. Beide initiatiefnemers zijn ook goed bekend en actief in wegwedstrijden via de atletiekvereniging AV’23 in Oost, en zo is als kruisbestuiving de Hardloopavond4daage ontstaan.

 

Om het eenvoudig te houden is alleen een avondhardloop van 4 x 10 km georganiseerd.

 

 

Voorbereiding

 

Zijnde een IJburgs wijkinitiatief zijn een paar IJburgse winkeliers benaderd voor sponsoring, ten eerste sportwinkel Motion3. Zoals eigenlijk overal werd het idee met enthousiasme begroet. Motion3 sponsorde de startnummers, Bruna kantoorbenodigdheden en FysioXL was elke avond tijdens de loop aanwezig bij start en finish.

 

De kantine van AFC IJburg in het Diemerpark was elke avond start- en eindpunt. Van daaruit is het goed mogelijk om parcoursen van 10 km uit te zetten die bijna volledig over fiets- en wandelpaden lopen.

 

In eerste instantie was het idee om specifiek scholen te benaderen voor dit evenement, maar daarvoor is de loop te zwaar. De jongste deelnemer was uiteindelijk ouder dan 20.

 

Vrijwilligers werden geworven uit lokale netwerkjes, ViiA en AV’23. Dit blijft een heikel punt, maar uiteindelijk hadden we voldoende vrijwilligers.

 

Voor de PR is een website gemaakt http://hardloopavond4daagse.nl/ met een inschrijfmodule via inschrijven.nl, een facebook pagina, een twitteraccount. Er zijn A3 posters opgehangen op diverse plaatsen en ongeveer 5000 A5 folders verspreid in IJburg en Diemen. In de lokale media is op de voorpagina van de Echo Oost een halve pagina besteed aan de Ha4d. Het eerste artikel over de Ha4d stond in de Brugkrant.

 

Als goed doel hebben we Stichting Tegenkracht verbonden aan de Ha4D. Tegenkracht verzorgt sportplannen op maat voor mensen die kanker hebben. Tegenkracht heeft veel actieve steun verleend aan het evenement.

 

 

De loop

 

Na een weekend met slecht weer was het weer uitstekend geworden op de avond van de eerste loop, 12 mei. Dat bleef alle avonden zo. Om de sfeer van de gewone avondvierdaagse in stand te houden was er elke avond muziek van de IJburgse DJ Michel de Grote, en op de laatste avond ook de IJburg fanfare.

 

We waren zelf tevreden over de organisatie, en dat werd bevestigd door de deelnemers. Uiteindelijk hebben zich 150 mensen ingeschreven, en hebben 100 mensen de loop volledig gedaan. Deze mensen kregen een door onszelf gemaakte medaille met daarin verwerkt de Griekse 2 euro munt die ook voor het logo gebruikt is. Deze aantallen waren precies wat we verwacht hadden.

 

AT5 kwam op de loop af en heeft een mooi item gemaakt voor het AT5 Ochtendjournaal (zie link op de website). In opdracht van Archief Amsterdam heeft de fotograaf Jeroen Hofman vanuit een hoogwerker in het Diemerpark een foto gemaakt van het deelnemersveld. Een andere professionele fotograaf, Boy Hazes, maakte foto’s op ‘gelijk niveau’ met de deelnemers.

 

 

Resultaat

 

150 deelnemers hebben meegedaan. 100 deelnemers hebben alle avonden gelopen, 50 tussen en de 1 en 3 avonden. Alle deelnemers staan met naam en eindtijd per avond op de website.

 

Verreweg de meeste deelnemers kwamen van IJburg, waardoor het evenement als wijkinitiatief zijn doel heeft bereikt. Zij lieten zich erg positief uit over de loop, mondeling, op de website en per e-mail. Wij moesten beloven het evenement volgend weer te organiseren.

 

De deelnemers roemden de goede organisatie, sfeer/gezelligheid en de kleinschaligheid.

 

Ondanks de lof kan het altijd beter. Er staat een uitgebreide evaluatie op papier die na de zomer besproken zal worden met de meest betrokkenen bij het evenement.

 

Filmbeelden en professionele foto’s zijn nu beschikbaar voor publiciteit voor de volgende keer. Omdat we nu 150 ambassadeurs hebben kunnen folders volgende keer achterwege blijven.