Project

Kies Je Sport

Geplaatst op 13 oktober 2014, 11:30 uur

AMSTERDAM - Kies je sport is een website waar kinderen van 6 tot 12 jaar uit Amsterdam Oost proeflessen voor verschillende sporten kunnen vinden.

‘Het is simpel, site opzoeken, kijken welke sport je leuk vindt en klikken maar’.
Enthousiast vertelt Maggy Krizanic van stadsdeel Oost over de website voor kinderen die nog een geschikte sport of sportclub zoeken: ‘www.kiesjesport-Amsterdam.nl’. Op de site kunnen sportaanbieders in de buurt kennismakingsaanbod plaatsen, van schaken tot kickboksen. Om een duidelijk beeld te geven van de website is er ook eenYoutube-clip gemaakt.

De website wordt al door veel gemeenten succesvol gebruikt als online loket voor kennismakingslessen en - trainingen. Het aanbod kan zelf worden geplaatst door verenigingen en particuliere sportclubs, zoals dansscholen. Stadsdeel Amsterdam Oost heeft als eerste stadsdeel de mogelijkheden van de site op kleine schaal verkend en het resultaat is positief.

Kinderen wisten eenvoudig de weg naar zeilboot, voetbalveld en basketbalcourt te vinden. Ook de sportaanbieders waren tevreden over de nieuwe kans om hun sport of club bij de jeugd voor het voetlicht te brengen.

‘De drempel voor kinderen moet laag zijn’ zegt Maggy Krizanic. Het inschrijven op de site is gratis en bij de club rekenen de kinderen een gering bedrag af. Met de Stadspas kan je ook nog korting krijgen. Kinderen van 4 tot 12 jaar mogen ‘snuffelen’ aan verschillende sporten en hoeven niet direct lid te worden van een vereniging. Maggy ontmoet blije gezichten tijdens de promotie in schoolklassen in Amsterdam Oost. ‘Ze willen wel allemaal paardrijden, maar laten wij dat nu niet beschikbaar hebben in ons stadsdeel, jammer, jammer’.

De school met de meeste kinderen op de site krijgt een clinic van de 2.11 meter lange, inmiddels ex-basketballprof en 101-voudig international Henk Pieterse. Deze geboren Amsterdammer heeft dezelfde ambitie als ‘Kies je Sport’: ‘in een wereld waar computerspelletjes, mobiele telefoons, Facebook, Twitter en andere sociale media de kinderen hebben omgetoverd tot inactieve wezentjes vraag ik mezelf hardop af hoe dit te veranderen of in ieder geval enigszins te beïnvloeden.’

Doelgroep
Kinderen, 0-11 jaar, Volwassenen
Lopend