Werkzaamheden voor het realiseren van een omleiding bij het Kruispunt Pampuslaan/Muiderlaan
Onlangs heeft een deel van de bewoners van IJburg al een brief ontvangen over de werkzaamheden voor het omleggen van het kruispunt Pampuslaan/Muiderlaan. Hieronder nog een samenvatting van de informatie uit die brief.
Waarom moet het kruispunt Pampuslaan/Muiderlaan anders komen te liggen?
IJburg wordt uitgebreid met Centrumeiland, Strandeiland en Buiteneiland. Over enkele jaren zijn er veel nieuwe bewoners op IJburg. Om ervoor te zorgen dat de nieuwe eilanden in de toekomst een goede verbinding hebben met de overige eilanden van IJburg en de uitvalswegen, zijn een aantal maatregelen nodig. We bouwen bruggen en passen wegen en kruispunten aan. Een deel van de huidige inrichting van de Pampuslaan en Muiderlaan zijn nog tijdelijk en worden nu gefaseerd naar een definitieve situatie gebracht.
De bruggen die de eilanden straks verbinden zijn in voorbereiding, maar worden pas in 2023 en 2024 gerealiseerd. Eerst zijn een aantal werkzaamheden nodig om ruimte te maken voor het bouwen van de bruggen. Daarmee zijn we vanaf begin november gestart.
- Om welke werkzaamheden gaat het?
Om ruimte te maken om de weg om de toekomstige bouwplaats heen te leiden, is het nodig dat we in november (nadat de blaadjes van de bomen zijn gevallen) eerst 13 bomen op de Bert Haanstrakade verplanten. De bomen verhuizen naar een verderop gelegen gedeelte van de Bert Haanstrakade en vier bomen worden in AmsterdamNoord herplaatst.
Er worden geen bomen gekapt. - Het fiets- en voetpad richting het strand (2 richtingen) laten we langs het water lopen en sluiten we aan op die van de Bert Haanstrakade. Fietsers en voetganger hoeven dan niet langer de Pampuslaan over te steken. Zo ontstaat een veilige route van en naar het strand en Lolaland.
- Naast het nieuwe fiets- en voetpad langs het water, maken we ook een nieuw stuk Pampuslaan voor het autoverkeer richting strand en Lolaland.
- Op de locatie waar de Muiderlaan nu een afslag heeft richting het strand, moet ook het een en ander worden aangepast, zodat we dit gedeelte van de weg goed kunnen laten aansluiten op het nieuwe stuk Pampuslaan richting het strand.
- We verwijderen de huidige rijweg van het gedeelte van de Pampuslaan richting het strand. Het gebied waar deze rijweg nu nog ligt moet worden opgehoogd t.b.v. de woningbouw op Centrumeiland.
- De werkzaamheden bij de ingang naar de parkeerplaats van de Deen en de scholen voeren we in de zomervakantie van 2020 uit. We zorgen er op deze manier voor dat de schoolkinderen geen hinder ondervinden. Het strand blijft steeds goed bereikbaar.
Na afloop van alle werkzaamheden is er een groot bouwterrein ontstaan, waar voldoende ruimte is voor het bouwen van de brug. Het is nog niet bekend wanneer de bouw van de brug start, maar op deze manier hebben we nog voldoende tijd en gelegenheid te kijken of de omleidingsroute goed werkt of dat er nog aanpassingen nodig zijn.
Deze tijdelijke route blijft een aantal jaren in stand (waarschijnlijk tot 2024) Pas nadat de brug is gebouwd en de tramlijn is doorgetrokken, kan de oorspronkelijke route weer worden gebruikt en verwijderen we de tijdelijke aanpassingen.
Hoe lang duren de werkzaamheden?
In de zomer van 2020 tijdens de zomervakantie wordt het verkeer omgezet naar de nieuw aangelegde route.Ook na het strandseizoen van 2020 zijn er nog werkzaamheden, maar die vinden vooral bij het strand plaats, daar ondervindt het verkeer geen hinder van.
Wat zijn de werktijden?
De werktijden liggen tussen 7.00 uur en 22.00 uur ’s avonds. Wij realiseren ons dat die late stoptijd (vooral voor de werkzaamheden in de zomer bij supermarkt de Deen) hinder kan geven. Dit is helaas noodzakelijk om de werkzaamheden binnen een aanvaardbare periode en met zo min mogelijk overlast voor het verkeer af te kunnen ronden.
Hoe is de veiligheid en bereikbaarheid geregeld?
Er is voor deze lange periode met werkzaamheden een plan gemaakt met daarin omleidingen, een bordenplan en allerlei andere verkeers- en veiligheidsmaatregelen. Zo'n plan heet een Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatieplan (BLVC). Hierin leggen we de afspraken vast die we met de aannemers maken over dit soort maatregelen.
Wat kunt u zelf doen voor een veilige uitvoering van de werkzaamheden?
Het wordt een periode met veel wisselende verkeerssituaties. Dat betekent regelmatig nieuwe borden met aanwijzingen en verkeersregelaars die instructies geven. We vragen u hierop alert te zijn, uw snelheid aan te passen en uw kinderen te begeleiden en te waarschuwen voor de situatie.
- Er zijn periodes dat het niet mogelijk is om op de Bert Haanstrakade tijdens het halen en brengen van kinderen te parkeren omdat een aantal parkeerplaatsen (tijdelijk) buiten gebruik zijn. Parkeer niet dubbel, maar zoek een plek verderop.
- Voor de wandelaars richting het strand met (loslopende) honden en jonge kinderen ; er is regelmatig bouwverkeer en er wordt met zware machines gewerkt. We doen ons best dit zo goed mogelijk aan te geven, maar graag ook uw aandacht hiervoor. Zo houden we het samen veilig.
Meer informatie?
De werkzaamheden zijn langdurig en kennen veel verschillende fases. We hebben ervoor gekozen u niet alle detailinformatie over elke fase naar alle bewoners te sturen. De aanwijzingsborden op straat spreken voor zich. Bent u desondanks geïnteresseerd in de gedetailleerde fasering ?
Stuur een e-mail met verzoek om de fasering naar ontwikkelingijburg@amsterdam.nl
Tijdens de werkzaamheden een vraag of opmerking?
Neemt u contact op :
E c.bosboom@amsterdam.nl T 06 8351 5465