Zoalsop de Facebookpagina van IJburg Schoon aangekondigd, heb ik gesproken met Zati Yurdakul, projectleider bij de Gemeente Amsterdam die de hotspotaanpak als aandachtspunt heeft.
Duidelijk is dat de gemeente sterk inzet op adoptie van afvalcontainers. Wat houdt dit in? Op het moment dat je (liefst met meerdere mensen tegelijk) een hotspot adopteert, wordt er door de gemeente bij een melding meteen actie ondernomen om naast de containers geplaatst afval te verwijderen, zij het wel binnen hun werktijden. Betreft het ondergrondse containers, dan krijgen de adoptanten een sleutel. Daarmee kunnen ze in geval de boel is vast komen te zitten, van binnenuit een zetje geven aan het geheel.
Ik heb hierbij enkele kanttekeningen geplaatst. Allereerst dat adoptie een grote verantwoordelijkheid vraagt. Immers, de bedoeling is dat je er toch zo veel mogelijk voor zorgt dat het opgeruimd is in de omgeving van de geadopteerde containers. En ten tweede dat de gemeente, door op andere dagen dan de afvalophaaldagen huisvuil op te halen, het slechte gedrag beloont.
Derhalve heb ik ervoor gepleit dat de gemeente niet met één vaste ophaaldag maar met twee vaste ophaaldagen gaat werken, dat ze duidelijk in de directe omgeving van de afvalcontainers aangeeft wanneer mensen groot afval mogen plaatsen, dat ze containers plaatst met grotere openingen, en dat ze méér containers plaatst.
Met het soort opening van de bovengrondse containers (met die mijns inziens toch onhandige broodtrommelconstructie in plaats van een grote opening waarin je al het afval makkelijk kunt laten verdwijnen) heeft de gemeente er rekening mee gehouden dat kinderen er niet in kunnen (vallen). Aan de vormgeving valt daarom niet te tornen.
Wat betreft de vormgeving van de afvalbakken zonder klep zal er bij iemand anders aangeklopt moeten worden.
Voorts heb ik ervoor gepleit dat de gemeente gaat inzetten op bewustmaking, bijvoorbeeld via posters en reclamespotjes, en vooral ook op scholen. Bewustmaking dus van het feit dat het helemaal niet stoer is om overal je afval maar neer te gooien; dat de enorme plastic soep er een gevolg van is; dat nu plankton, vissen en vogels eraan sterven en over enkele decennia ook… de mens zelf die het terugkrijgt op zijn bordje; dat het niet de verantwoordelijkheid is van de gemeente om de stoep schoon te houden maar van de burgers; dat veel meer van de (gigahoge) belastinggelden geïnvesteerd kan worden in gezondheidszorg, ouderenzorg, onderwijs, kunst & cultuur als er minder geld nodig is voor afvalverwijdering door gemeentelijke diensten; etc. etc.
Ook heb ik ervoor gepleit de omgeving rond de containers anders aan te kleden en de tijden waarop afval mag worden geplaatst er duidelijk bij aan te geven. Met dat laatste zijn ze al bezig in een ander deel van Amsterdam. Probleem met het opleuken van de plekken met bijvoorbeeld bloembedden, is dat het voor de mensen die de containers komen legen, moeilijker wordt om ze zonder brokken terug te zetten op hun plek. Vraag is ook wie die bloembedden netjes houdt, bijvoorbeeld de hotspotadoptanten?
Uiteraard heb ik de door jullie gemelde plekken waar het huisvuil zich ook te pas en vooral te onpas opstapelt, doorgegeven.
Is een plek door de gemeente eenmaal als hotspot aangemerkt, dan wordt deze plek zes dagen per week twee maal daags bezocht om te zien hoe het erbij staat (niet op de dag waarop vuilnis wordt opgehaald), dit gedurende enkele maanden. In die periode wordt er ook gesproken met de mensen die in die omgeving wonen. Zij worden bezocht en onder meer gevraagd naar de last die zij ervaren en naar wat zij als oplossingen zien.
Zati en ik zijn het erover eens dat het gebrek aan onderlinge verbondenheid als een van de hoofdoorzaken van de hotspotoverlast kan worden beschouwd. Dat is dan ook de reden dat de gemeente buurtbijeenkomsten voorstaat, zoals onder meer georganiseerd door Cocasa.
Verdwijnt een hotspot bij de gemeente van de kaart, dan hoeft dat nog niet te betekenen dat op die plek het afval zich niet meer naast de containers opstapelt. De gemeente heeft er dan wel die aandacht aan besteed zoals hierboven aangegeven. Het aantal bij de gemeente aangegeven hotspots is ook beperkt: komt er eentje bij, dan verdwijnt er een andere. Dat is dus puur een organisatorische kwestie.
Wat betreft beboeten: het probleem is de pakkans. Handhaving kan op heterdaad betrappen en beboeten, in geval individueel aangifte wordt gedaan zijn er foto’s nodig en twee getuigen om te kunnen verbaliseren. Wordt iemand beboet, dan betekent dit € 90 minder in de portemonnee.
Vraag van Zati is op welke locaties zich ongedierte bevindt, denk aan ratten en vliegen.
Vraag van mij is mooie (Loesjes-achtige) slogans te bedenken om te gebruiken voor bewustmakingsacties.
Vraag van ons beiden is wat jullie zien als oorzaken van de gooi-overal-je-zooi-maar-neer-problematiek. Gebrek aan sociale binding met de buurt? Gebrek aan besef milieuproblematiek? Gebrek aan voldoende afvalbakken? Waarom zie je dit gedrag bijvoorbeeld in ons buurland Duitsland niet terug? En/of ……..?
Benieuwd naar jullie reacties
Vriendelijke groet, Lieneke