Bericht

Update onderzoek naar verbeteren doorstroming IJburglaan

Geplaatst op 25 juni 2020, 20:04 uur

De gemeente doet onderzoek naar het verbeteren van de doorstroming van fiets, openbaar vervoer en auto op de IJburglaan, tussen de Piet Heintunnel en Haveneiland West (Cruciale Mijl). Dit onderzoek is nodig omdat we het Zeeburgereiland en IJburg, ook in de toekomst, bereikbaar willen houden. De afgelopen periode hebben we vooral onderzocht welke mogelijke oplossingen we zien om de doorstroming op de IJburglaan te verbeteren.

Problemen doorstroming
De plekken waar we, nu en in de toekomst, problemen in de doorstroming zien, zijn vooral verschillende kruisingen en bruggen op de IJburglaan. Bijvoorbeeld de kruisingen IJburglaan-Zuiderzeeweg, IJburglaan- Bob Haarmslaan en de kruisingen aan de west- en oostkant van de A10. Ook ter hoogte van Steigereiland en Haveneiland zorgt de woningbouwontwikkeling van IJburg voor meer gebruik van openbaar vervoer, fiets en auto en daarmee voor meer verkeer.

Mogelijke oplossingen
Wat we zien is dat op korte termijn, de doorstroming aan de west- en oostkant van de A10 moet worden aangepakt. Voor de lange termijn hebben we onderzocht hoe we de individuele knelpunten op de IJburglaan integraal kunnen oplossen in samenhang met de ruimtelijke ontwikkelingen in het gebied. We hebben hierbij ook gekeken naar zaken als gemeentelijk beleid (bijv. het mobiliteitsplan), andere projecten in het gebied (bijv. Fietsverbinding Oost, toekomstige tramremise) en de gebiedsontwikkeling.

Voor de lange termijn zien we de volgende (mogelijke)integrale oplossingen:
    Tram 26 verplaatsen naar de noord-, of zuidkant van de IJburglaan, zodat tram- en autoverkeer elkaar minder kruisen.
    Tram 26 of autoverkeer ondergronds brengen om de verkeersstromen van auto en tram te scheiden.

Hoe verder
Deze oplossingsrichtingen werken we de komende tijd verder uit. Hierbij gaan we verder onderzoeken welke maatregelen er precies, nu en later, nodig zijn om de doorstroming te verbeteren op de IJburglaan. De maatregelen worden de komende 5 jaar in fasen uitgevoerd en volgen daarna het tempo van de gebiedsontwikkeling.
Ook bekijken we hoe deze maatregelen zo goed mogelijk passen in het gebied. Omdat infrastructuur en gebiedsontwikkeling met elkaar verbonden zijn, zijn de maatregelen ook onderdeel van het Ruimtelijk Kader Zeeburgereiland. Dit is een plan dat moet helpen bij het maken van keuzes over hoe het Zeeburgereiland, dat nu volop in ontwikkeling is, er straks uit komt te zien. Bij het maken van dit plan betrekken we onder andere deskundigen, geïnteresseerden en belanghebbenden.

Contact
Tanja Heringa, omgevingsmanager project Cruciale Mijl
t.heringa@amsterdam.nl

Illustration
Cruciale mijl
Deel dit: